● Rektorin
Schon seit mehr als zwei Jahrzehnten zeigt die Kunstuniversität Linz zu Beginn des Herbstsemesters das große Potenzial ihrer Studierenden und damit der nächsten Generation an Künstler*innen: Das seit 2003 etablierte Ausstellungsformat Best Off macht die Kunstwerke aus den letzten beiden Studienjahren, die in den Ateliers, Studios und Werkstätten der Kunstuniversität Linz entstanden sind, einer breiten Öffentlichkeit zugänglich.
Gerade angesichts großer aktueller Herausforderungen, aber auch Chancen wie Klimakrise oder Künstlicher Intelligenz ist die Palette der Werke heuer besonders breit – der unkonventionelle Mix aus Kreativität und Avantgarde, den die Studierenden aller vier Institute präsentieren, darf und soll vom Publikum daher durchaus kontrovers und lebhaft diskutiert werden.
Für die Best Off 2024 wurde die mit dem Ausstellungsbetrieb bestens vertraute Absolventin Katharina Struber mit der kuratorischen Aufgabe betraut. In ihrer langjährigen Praxis setzt die Künstlerin, deren Fokus auf dem öffentlichen Raum liegt und deren künstlerisch-architektonischen Entwürfe im Feld der Erinnerungskultur internationale Beachtung fand, auf Teambildung und Partizipation.
Die Werksauswahl für die Jahresausstellung fand in Kooperation mit renommierten Expert*innen statt. Die Jury bestand aus Sophie Lingg, Susanne Mariacher, Andrea Salzmann sowie Gabriele Spindler. Für die grafische Gestaltung des Ausstellungskataloges zeichnen Alexandra Möllner und Sophia Krayc, Absolventinnen der Abteilung Visuelle Kommunikation der Kunstuniversität Linz, verantwortlich.
Aus insgesamt 130 Einreichungen hat die Jury 35 Kunstwerke von Studierenden ausgewählt. Die Arbeiten sind in den Aulen der Kunstuniversität am Hauptplatz 6 und 8 sowie in der Galerie splace direkt beim Haupteingang im öffentlichen Raum sowie in der Galerie WHA in der Domgasse zu sehen.
Tauchen Sie mit uns ein in das vielfältige Schaffen der Kunstuniversität Linz: Die Besucher*innen erwartet Bildhauerei, Malerei und Zeichnung ebenso wie Grafik, Fotografie, Video und Film, dabei kommen die verschiedensten Materialien wie Acryl, Keramik oder Textilien zum Einsatz – und auch die eine oder andere soziale Intervention oder Performance steht auf dem Programm.
For more than two decades, the University of Arts Linz has showcased the great potential of its students
—the next generation of artists—at the beginning of the fall semester. The exhibition format Best Off founded in 2003, introduces a wide audience to the art that has been created in the ateliers, studios, and workshops of the University of Arts Linz over the last two academic years.
In the face of major contemporary challenges, but also opportunities, such as the climate crisis and artificial intelligence, this year’s palette of works is particularly broad. The unconventional mix of creativity and avant-garde presented by the students from all four institutes can and should stimulate controversial and lively discussion.
The University of Arts alumna Katharina Struber, who is extremely familiar with the exhibition business, has been entrusted with the job of curating Best Off 2024. Her artistic focus is on public space, and her oeuvre includes permanent, artistic-architectural realizations in the field of international remembrance culture. Throughout her many years of practice, the artist has prioritized team building and participative processes.
The selection of works for the annual exhibition took place in collaboration with renowned experts. The jury consisted of Sophie Lingg, Susanne Mariacher, Andrea Salzmann, and Gabriele Spindler. Alexandra Möllner and Sophia Krayc, alumnae of the Department of Visual Communication at the University of Arts Linz, provided the exhibition’s graphic design.
The jury selected thirty-five of the students’ artworks from a total of 130 submissions. The works can be seen in the University of Arts auditoriums at Hauptplatz 6 and 8, in the splace gallery directly at the main entrance in the public space, and in the gallery WHA on Domgasse.
Come immerse yourself in the diverse creative work of the University of Arts Linz with us. Visitors can expect to see sculptures, paintings, and drawings, as well as prints, photography, video, and film, made from a wide array of materials such as acrylics, ceramic, and textiles. The program also includes occasional live social interventions and performance art.
Brigitte Hütter
● Kuratorin
Kunst entsteht in Wirkungsfeldern und nicht im Alleingang.
Den jungen Kunstschaffenden gebührt Resonanz: im Diskurs, im begeisterten Zuspruch, in der empörten Ablehnung, der anerkennenden Kritik, im Zweifel oder in der Überraschung über die ungeahnten Zugänge, die sie eröffnen; so etablieren sie ihre gesellschaftliche Relevanz. Dafür braucht es Räume und Formate, die Platz für den Austausch zwischen Publikum, Werk und Künstler*innen schaffen.
Ursula Hübner, emeritierte Professorin und ehemalige Leiterin der Abteilung Malerei, hat aus diesem Grund vor 21 Jahren das Format Best Off entwickelt.
Nicht „Best of“ im Sinne „Das Beste von“ – den Hintergrund für den Titel der Ausstellungsreihe bildet vielmehr die „Off Scene“, dieser lebendige experimentelle Nährboden des künstlerischen Lebens neben den etablierten Kunsträumen.
Die Zusammenarbeit, das lebhafte Geflecht der Menschen, die hinter Werkauswahl, Textproduktion, Konzepterstellung, Raumorganisation, Aufbau, Technik, Öffentlichkeitsarbeit, Grafik und Katalogerstellung stehen, ist ein weiter Nährboden der Kunst.
Als Künstlerin und Absolventin haben ich die kuratorische Aufgabe, für die Best Off 24 mit Freude und großer Neugierde übernommen. Bereits die Durchsicht der Einreichungen eröffnet einen tieferen Blick in das breite Spektrum der Zugänge der jungen Kunstschaffenden.
Wir, die Expertinnen der Jury, Sophie Lingg, Susanne Mariacher, Andrea Salzmann, Gabriele Spindler und ich haben die frisch entstandenen Werke begeistert und manchmal kontrovers diskutiert.
Das Publikum erwartet eine spannende Auswahl der lebendigen Vielfalt des kreativen Schaffens des letzten Studienjahrs. Die Arbeiten entstanden in Teams oder als starke künstlerische Einzelposition. Raumgreifende Skulpturen, filmische Dokumentationen und Malerei, die vor dem Hintergrund sozialpolitischen Engagements entstanden ist wird ebenso gezeigt wie experimentelle Materialstudien, fotorealistische Malerei, experimenteller Film, Performance, Collagen und abstrakte Objekte.
Art does not arise in isolation, but in fields of action.
Young artists deserve a response. Whether as discourse, enthusiastic encouragement, indignant rejection, appreciative critique, doubts, or surprise at the unexpected approaches they introduce, this is how they establish their social relevance. They need spaces and formats that create room for exchange between the audience, the work, and the artists.
This is why Ursula Hübner, Professor Emerita and former head of the painting department, founded the Best Off format twenty-six years ago.
Rather than “best of” in the sense of “the best of … ,” the title of the exhibition series comes from the “Off scene,” that dynamic experimental nurturing ground of artistic life adjacent to established art spaces.
The collaboration, the vibrant network of people who select the works, produce the texts, draft the concept, organize the space, and take on construction, technology, public relations, graphic design, and catalogue production, is a further nurturing ground for art. Vice Rector Gitti Vasicek once again chose a graduate and artist to curate Best Off 2024, and invited me to take on the task. First and foremost, I would like to thank her for the trust she has placed in me, and for the pleasure of curating.
I carried out the selection of works in a jury process together with four experts, whose various professional practices correspond to the institutes of the University of Arts. My thanks go to Sophie Lingg, Susanne Mariacher, Andrea Salzmann, and Gabriele Spindler.
Our discussion of the broad spectrum of submissions from these young artists was often filled with enthusiasm, and sometimes controversy. Such vibrant diversity! The works arose in teams or as strong individual artistic positions. We immersed ourselves in expansive sculptures, cinematic documentaries, and paintings created against the backdrop of sociopolitical commitment. We were presented with experimental material studies in the applied field, as well as photorealistic painting, experimental film, performance art, abstract objects, and collages.
I developed a spatial concept for the selected works in tandem with the curatorial assistant Anna Graf, who while still a student brings extensive exhibition experience to the team. She has been involved in every step of production.
Alexandra Möllner and Sophia Krayc, alumnae of the University of Arts, have taken on the central role of the exhibition’s graphic communication. The team’s precise and aesthetically persuasive concept places the artists and their work at center stage.
Lisa Rosenblatt translated the texts into English. She has a special role, as we have been friends and have engaged in theoretical discussion of various themes and artistic works for years. She has accompanied me from the very beginning of Best Off 2024 with her constructive critique.
Sylvia Leitner is responsible for event organization and has been involved in all stages of the process. Since I began working on Best Off 2024, I have been grateful to her for solving all kinds of problems, often several times a day.
Finally, and in order to avoid having this preface read like a directory of how feminist activists ushered in the matriarchy, I’d like to thank Rainer Zendron and Helmuth Gsöllpointner for everything that I was privileged to learn from them as a graduate of the University of Arts.
● Statement
„Ich danke allen Künstler*innen für die vielseitigen Einreichungen und der Jury unter der Leitung von Katharina Struber für die wertschätzenden und angeregten Diskussionen im Auswahlprozess.“
“I would like to thank all of the artists for the wide-ranging submissions, and the jury, led by Katharina Struber, for the respectful and animated discussions during the selection process.”
● Statement
„Die gemeinsame Durchsicht von 130 Einreichungen in der Jury gab einen spannenden und bereichernden Einblick in die Vielfalt der an der Kunstuniversität Linz entstehenden Arbeiten.“
“The shared viewing of the 130 submissions by the jury offered an exciting and enriching view of the diverse work emerging from the University of Arts Linz.”
● Statement
“Rule four: Consider everything an experiment.”
(10 Rules for Students and Teachers, by Sister Corita Kent.)
● Statement
„Best Off bietet Studierenden der Linzer Kunstuniversität die oft erstmalige Möglichkeit, ihre Arbeiten öffentlich zu präsentieren und damit wichtige Erfahrungen in der Ausstellungspraxis zu sammeln.
Außerdem ist es eine wunderbare Gelegenheit für Kunstinteressierte, einen konzentrierten Einblick in den künstlerischen Output der Universität zu gewinnen.“
“Best Off offers students at the University of Arts Linz what is often their first chance to show their works publicly and thereby gather important experience in exhibition practice. Apart from that, it is a wonderful opportunity for people interested in art to obtain a focused look at the university’s artistic output.”